.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مهمانی که آدم نیست !
* دکتر علی فلاح

مهربان است و صمیمی، سفید است زبان دارد اما زبانش از جنس ما آدمیان نیست گوش محرم می خواهد تا رمزی از «فریاد کشیدن» ش را بفهمد. به قول حافظ :
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

همه ساله از آذر تا حدود پایان اسفند مهمان ما هستند وقتی عزم سفر می کنند ویزا و پاسپورت و بلیط نمی‌گیرند برای همین گاهی ایل و عشیره اشان بیش از گنجایش تالاب ها می شود !

تالاب هم این گونه نیست که آماده و پر از آذوقه با پارچه خیر مقدم منتظر قدوم مبارک این مهمانان مسافر از سرزمین های دور باشد بلکه یک زمین کشاورزی است که به علت بلا استفاده بودنش در فصل سرما، پر آب شده، دست خالی و تهی از آذوقه پذیرای این مسافران موسوم به «فریاد کش» می شود.

اینکه 3 الی5 هزار کیلومتر راه را با چه توانی سیر می کنند؟ بین راه نحوه سوخت گیری شان چگونه است؟ راز و رمز مسیریابی شان چیست؟ در این مسافرت پرخوف و خطر و دور و دراز بر آنها چه می گذرد؟ همه و همه سوالاتی است که ما اشرف مخلوقات! کمتر به آن فکر می کنیم!

لحظاتی در کنار تالاب ایستادم فریاد آنان یکسره بود، هیچ گاه از فریاد باز نمی ایستادند. از ساخت و سازها و محدود شدن تالاب می نالیدند؟ از بوی تعفن حاصل از فاضلاب های ساختمان ها به تالاب شکایت داشتند؟ از اینکه در تالاب خبری از علف و خرچنگ و قورباغه و مار و حشره و لاک پشت و ... نبود شکوه می کردند؟ از اینکه آب تالاب به انواع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی آلوده شده است ناراحت بودند؟ و یا ... از چه می نالیدند نمی دانم!

کمی در خودم فرو رفتم براستی پنج هزار پرنده سفید، زیبا از هزاران کیلومتر راه به اینجا آمدند!خیال نیست عین واقعیت است، اینها مرز نمی شناسند با همه دوستند بی ریا و نجیب اند، کره زمین را خانه خویش می دانند.

چه زیباست اینهمه تفاهم و همکاری جمعی، چه دل انگیز است شیوه پرواز دسته جمعی و موسیقی طبیعی صدایشان و مسافرت همگانی در کنار هم! خدا می داند این مهمانان عزیز و مهربان و صمیمی با آن رنگ سفید شان چه معصومیت و قداست و حرمتی دارند!

مردم دسته دسته به دیدارشان می آیند، عده ای گندم و ذرت نذر می کنند، در مسیر نیز شهر و کوچه های سرخ رود با چای و آش و غذاهای محلی و ... بازدیدکنندگان را استقبال می کنند. جماعتی با دوربین ها عکس می گیرند، خبرنگاران گزارش تهیه می کنند، در رستوران ها و تاکسی ها و مغازه ها شور و شعفی برپاست و حرف و حدیث ها در مورد این مهمانان و سفیران صلح و دوستی بین المللی است. راستی این جماعت درس ناخوانده چقدر خوب بلدند بدون کنفرانس و جلسه و مصوبه، اشتغال ایجاد کنند واقتصاد شهر و استان را رونق بخشیده هزاران نفر را به رفتارشان مشغول سازند! در برابر این شاهکارهای خلقت خداوند سر تعظیم فرود می آورم!

* مدیر عامل موسسه مردم نهاد آسان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

امیر 11 بهمن 1392
13 بهمن روز جهانی تالاب هاست. امیدواریم به بهانه این روز رسیدگی به این مهمانان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
sam 11 بهمن 1392
قدر این افریده های زیبای خداوند را بدانیم و سرنوشت این قوهای فریادکش مانند درنا نشود! هموطن گرامی هر جا که هستیم نگهبان افریده های بسیار زیبای خدواند باشیم و از این زیبایی ها لذت ببریم.
نا شناس 11 بهمن 1392
آقای فلاح تشکر. واقعا زندگی بشریت به کدامین سو می رود... روح زندگی کم کم خارج می شود زندگی در حال مرگ است... . دریابیم . میری
عرشيا 12 بهمن 1392
با سلام
دكترفلاح اگرنباشد مسئولين اين قدرهم فعاليت نمي كردند
واقعا دكترفلاح به تنهايي بدون حمايت اين گروه را سرپانگه داشته سازمانهاي مردم نهادبايدبيشترموردحمايت قرارگيرندباسپاس بابايي
نا شناس 12 بهمن 1392
شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد...
نذاريم كه قويي تنها بميرد.
نا شناس 11 بهمن 1392
با تشکر از شما آقای دکتر فلاح به خاطر توجه به این پرنده های زیبای مهمان واقعا بر همه ثابت شد که با وجود شما سازمان مردم نهاد مازندارن معنا گرفت خدا را شکر مسئولین استانداری بر خلاف دوره قبل ارزش این سازمان ها را می دانند و مورد حمایت قرار می دهند به امید روزی که باحمایت هر چه بیشتر مسئولین و همکاری NGO ها ، استان زیبا وسرسبز داشته باشیم .
نا شناس 14 بهمن 1392
آقای فلاح شما که از طریق آدمهای دولتی در این سازمان مستقر شدید لطفا خود را نماینده سازمان مردم نهاد نگذارید وانگهی هر چه را که پیرامون آن بدست می آوری تعلق به اقوام شما دارد
نا شناس 14 بهمن 1392
سپاس از استاد عزيز آقاي دكتر فلاح به خاطر كارهاي عام المنفعه و خداپسندانه شان(س.رضايي)
نا شناس 15 بهمن 1392
الان که تالابها یخ بسته قوها به کمک بیشتری نیاز دارند.
نا شناس 15 بهمن 1392
چگونه میشود کمک کردبه قوها؟
نا شناس 15 بهمن 1392
فلاح عزیز شما تا الآن که در این سازمان هستید بجز.....................................چکار کردید اگر راست می گوئید این مسند را به اهلش واگذار کنید شما در رشته ادبیات هستید و حیطه کاری شما اصلا به این جایگاه نمی خورد
امسلمی 15 بهمن 1392
باتشکر از جنابعالی امیدواریم مسولین مربوطه هم این مسءله رو درک کنند
نا شناس 17 بهمن 1392
واقعا پرندگان مظلومند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.